توضیحات
ساکشن برقی شرکت راشن پارس مدل گلوبال global
مقدمه :
ساکشن های موجود در یونیت های دندانپزشکی دارای مکانیزم لوله ونچوری ( ونتوری )بوده و سیال نیز آب میباشد.و برای کارکرد درست این نوع ساکشن باید فشار آب بین 2 تا 3 بار باشد. و با در نظر گرفتن این موضوع ، در بهینه ترین وبهترین طراحی مکانیزم ونتوری حدود 3 لیتر بر دقیقه آب هدر داده میشود تا حدود 170 الی 200 سی سی بزاق از دهان بیمار کشیده شود.
بهتر است قبل از ادامه بحث طرز کار لوله ونتوری را بشناسیم.
طرز کار سکشن آبی :
سیال در حال حرکت در یک لوله وقتی وارد لوله با قطر کوچکتر میشود با توجه به قانون پیوستگی سرعت سیال زیاد میشود. و فشار با توجه به قانون بقای انرژی کمتر میشود. با کمی دقت در انتخاب قطر لوله ها به جایی میرسیم که فشار داخل محفظه از فشار هوای بیرون کمتر خواهد شد . با همین قانون ساده ساکشن آبی و هوایی کار میکنند.
فرض کنید که در یک مطب دندانپزشکی ،ساکشن حدود 6 ساعت کار کند .یعنی حدود 1080 لیتر آب هدر خواهد رفت . حال این عدد را ضرب در حدود 20000 مطب دندانپزشکی فعال کنید و ببینید چه فاجعه ای در مصرف آب در یک صنف وجود دارد.
طی سال های گذشته به علت کم بودن فشار آب در بعضی از مطب ها ، تعداد کمی از دندانپزشکان محترم مجبور به خرید لوله ونتوری هوایی گردیدند که در پایین مقداری راجب آن خواهیم آموخت.
طرز کار ساکشن هوایی :
مکانیزم اصلی ساکشن هوایی نیز همان لوله ونتوری است ولی چون هوا تراکم پذیر است باید حجم بسیار بیشتری هوای ورودی داشته باشیم تا ساکشن ما حدود 170 تا 200 سی سی بزاق از دهان بیمار را خارج نماید. در بهینه ترین و بهترین حالت طراحی لوله ونتوری ساکشن هوایی حجم زیادی هوا از لوله ها عبور کرده که وارد سیستم لوله های فاضلاب ساختمان میشود و از طریق لوله های ونت آلودگی به کلیه واحدهای موجود در ساختمان که از آن لوله فاضلاب استفاده میکند میشود . فرض کنید مطب دندانپزشکی در یک ساختمان پنچ طبقه باشد . در اصل آلودگی هوا به کلیه واحدها در آن ساختمان انتقال پیدا میکند .حال شاید فکر کنید میشود از مکانیزم Air and water separator استفاده کرد و مایعات را وارد فاضلاب کنیم و روی مسیر هوا نیز فیلتر آنتی باکتریا ل قرار دهیم . ولی متاسفانه باید عرض کنم به علت حجم بسیار زیاد هوای خروجی نمی توانید از فیلترهای آنتی باکتریل معمولی و موجود
استفاده نمایید. و به تجربه دیده ام که هیچ یک از عزیزان برای حل مشکل از هیچ روش حفاظتی استفاده ننموده اند.
** توجه توجه : اصلا از ساکشن هوایی در مطب دندانپزشکی استفاده نفرمایید ****
ساکشن برقی شرکت راشن پارس طرح GLOBAL:
اجزای ساکشم برقی
- ظاهری قابل قبول و زیبا
- فیلتر ورودی با مش 1 میلیمتر می باشد. و طراحی به گونه ای است که به راحتی باز و بسته میشود.
- شیر یکطرفه با بدنه پلاستیک جهت کارایی بهتر و طول عمر بیشتر
- پمپ دوسیلندر پوسته آلمینیومی , جهت انتقال حرارت بهتر و طول عمر بیشتر
- پمپ دارای 2 شاتون و یک عدد لنگ آلمینیومی است
- موتور پمپ 24vdc میباشد . ساخت کارخانه SEIKO ژاپن
- صدای بسیار کم حدود 40 DB
- تخلیه اتوماتیک در فاضلاب با پمپ 24VDC (تعویض پمپ تخیله بسیار سریع و آسان)
- مدار تشخیص مایعات پرابی با فرکانس 16KHZ
- سیستم دائم کار میباشد.
- مدل GLOBAL + دارای نمایشگر LCD 2*16 بوده و سیستم مجهز به سنسور فشار الکترونیکی میباشد.
چرا باید از ساکشن تخلیه در فاضلاب استفاده کنیم؟
با توجه به اینکه تمام انسانها باید کمک کنند تا محیط زیست آسیب نبیند و دنیایی بهتر برای نسلهای آینده داشته باشیم
لذا در تمام حوزه ها بشر موظف است اگر خدمات تولیدی یا فنی ارایه می نماید حفاظت از محیط زیست را سرلوحه فعالیتهای خود قرار دهد
توضیح بیشتر اینکه هر محصولی تولید میشود قطعا ضایعاتی بهمراه خواهد داشت در قدم نخست می بایستی مطالعات و طرح بگونه ای باشد که با کمینه ضایعات بالاترین اهداف استحصال شود که بتوان محیط زیست را درمعرض مصرف بی رویه یا اصراف قرارندهیم و یا هر محصولی درحین عملیات یا در طول وظایف کاری ممکن است ضررهایی برای محیط زیست و کلیه جانداران روی آن بوجود آورد لذا باید ضایعاتی که وارد محیط زیست میشود با فیلتراسیون جدا سازی و اصولی با دستورالعمل معدوم کرد و یا در صورت امکان با استفاده از عناصر سازگار با محیط زیست بهره برد.
ساکشنها انواع مختلفی دارد و بسته به نوع کاربری نوع ساخت آنها تعیین میشود
یکی از ساکشنها در صنایع دندانپزشکی و پزشکی کاربرد دارد
انواع ساکشنهای دندانپزشکی یا پزشکی:
- ساکشن آبی
- ساکشن هوایی
- ساکشن برقی
ساکشن آبی یکی از قدیمیترین ساکشنها (بزاق کش) در سیستم و صنعت دندانپزشکی است چون از لوله ونتور ی د رساختار آن استفاده شده بطور متوسط اصراف بی رویه آب را بهمراه دارد بطور متوسط و حدود هر ساکشن یا بزاق کش آبی دقیقه ای 6 لیتر دورریز و مصرف آب دارد و این آب مستقیم به فاضلاب سرایزر میشود تا عمل ساکشن صورت بگیردیعنی هر دستگاه یونیت صندلی دندانپزشکی اگر فقط 8 ساعت در روز کار کند نزدیک 3000 لیتر دور ریز آب در روز کاری دارد که این عمل و این ضعف یا اشکال از یکسو موجب بشدت ازبین رفتن آب آشامیدنی خواهد شد و از سوی دیگر چون این آب توسط مریض و دندانپزشک بواسطه ایجاد مواد سربی ، جیوه و آماگام و خون آبه ترکیب وآلوده شده و از طریق فاضلاب وارد محیط زیست میگردد لذا حجم زیادی از زمین و محیط زیست پیرامون را آلوده می نماید و آلودگی که سالها می تواند دمحیط زیست را درگیر نماید.البته روشهایی وجود دارد که این آلودگی ها را به حداقل میرساند ولی اگر بخواهیم صددرصد آلودگی را ازبین ببریم مستلزم هزینه خیلی زیادی خواهد بود.




نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.